Hiya!

Het is eindelijk weer zo ver, de vakantie is begonnen en we gaan weer naar Schotland! Alweer? Ja, alweer. Heel groot land, heel veel te doen. Dat is de beknopte versie. We kunnen er ook een epistel van 17 kantjes van maken, maar daar zijn we na een volle dag reizen ook gewoon te moe voor.

Dag 1 begint vroeg. Niet dat we nog zo veel moeten doen, maar je weet vast hoe dat werkt. Tegen tien uur zijn we eigenlijk wel klaar om te gaan en we hoeven pas om twee uur weg. Nog even op onze handen zitten, nodeloos dingetjes opruimen en schoonmaken. Onze lieve oppas Karin is de vorige avond al gebriefd, dus na enkele uren vervelen knuffelen we onze katten nog een keer en dan gaan we echt op weg. IJmuiden, here we come.

Dankzij een kleine wegafsluiting bij Vogelenzang duurt de reis iets langer, maar we hebben tijd zat. Al met al staan we om vier uur op het dek over de haven van IJmuiden uit te kijken, oftewel; het is lekker vlot gegaan. Het helpt ook dat we dit inmiddels voor de vierde keer doen, dan ben je voorbereid.

The King Seaways

Daarover gesproken, we lachen ons die middag en avond wat af om alle toeristen die met hele hutkoffers lopen te slepen en om vijf uur al zo’n verveeld gezicht hebben dat ze waarschijnlijk al om negen uur gaan slapen. ’s Ochtends zijn het vooral de mensen die zich niet beseffen dat er wel al land in zicht is, maar dan wel aan de andere kant van de boot.

Traditiegetrouw is er ook weer een troubadour aan boord en we denken niet dat we het nog hoeven te vertellen, goed is hij in ieder geval niet. Het avondeten ook niet trouwens, gelukkig is het ontbijt de volgende dag een stuk beter. Dit jaar waren we wel zo slim geweest twee spelletjes mee te nemen, helaas niet zo slim om te checken of ze wel compleet waren. Een spel is niet speelbaar, het ander gelukkig wel. Zo dood je toch een paar uur van je tijd.

Newcastle Harbour

Helaas duurt het ontschepen dit keer wel vrij lang, pas tegen tienen lokale (Engelse) tijd rijden we van de boot af en staan we in de file voor de douane. Als we eenmaal aan de beurt zijn staan we nog geen twee minuten stil. Je vraagt je dan toch af waarom het bij sommige auto’s wel zo’n enorme tijd duurt.

Nog een voordeel van dat we dit al vaker hebben gedaan: het eerste deel van de route kunnen we allebei dromen. Ewout rijdt inmiddels als een ware inwoner langs iedereen heen en al snel laten we Engeland achter ons en rijden we Schotland binnen. De eerste stop die we wilden maken gaat niet door. Het Jim Clark museum blijkt sinds mei dicht en gaat pas volgend jaar weer open wegens een grote verbouwing. Jammer maar helaas, dan proberen we het volgend jaar nog een keer.

South Queensferry

We stomen door tot aan Edinburgh, nu via een iets andere route, wat ons tot onder de Forth Rail Bridge brengt, met een spectaculair zicht op de inmiddels drie bruggen over de Firth of Forth. Geen van allen gaan we op, we rijden stroomopwaarts langs de Forth naar Stirling.

Plan twee voor vandaag is het Thistle Shopping Center in Stirling voor hardloop- en voetbalschoenen voor Ewout en kleding voor Chantal. Als we aankomen duiken we eerst een koffiezaak binnen voor een kop koffie en een oerdegelijke, maar smaakvolle tosti. Dat ging er inmiddels wel in, gezien ons ontbijt al zes uur geleden was.

De winkeltrip is zeer succesvol, nu wordt het alleen nog doorrijden om nog op een beetje schappelijk tijdstip bij ons hotel aan te komen. Ze weten dat we aan de late kant zijn en er is een tafel voor ons gereserveerd, daar hoeven we ons niet druk om te maken. De hele dag is het mooi zonnig weer geweest, maar rond Callander begint het langzaam te regenen. Geen probleem, we zitten toch droog. We nemen de kortste route naar Newtonmore, en het is iets over zevenen als we daar, met regen, arriveren.

The Glen Hotel, Newtonmore

Snel inchecken en aan tafel, we lusten wel weer wat. Dit werd vast ook wel geholpen door onze herinneringen aan het eten, en het stelt ons niet teleur. We blijven niet lang zitten na ons diner, we zijn allebei redelijk gaar van een lange dag in de auto. Vanaf morgen zijn de afstanden allemaal een stuk beter te behappen.

De uitbater geeft ons nog een goede tip voor de trip van morgen, nu maar hopen dat het weer een beetje oké blijft. Slaap lekker en tot morgen!

See ye later!